Než pôjdete cvičiť

Než pôjdete cvičiť: Praktické a rokmi preverené rady pre fitness

Pohyb je liek. Prospieva nášmu zdraviu a všetci to vieme. Ak chceme navyše schudnúť, prípadne si udržať svoju súčasnú figúru, pomôže nám pravidelná pohybová aktivita viac ako kdejaká diéta.

Začínala som ako radová cvičenka a potom sa stala inštruktorkou. Rada by som sa teda s vami podelila o skúsenosti, ktoré som nabrala na oboch stranách frontu. A keďže teraz prevádzkujem web o cvičenie, kde zbieram názory a postrehy návštevníkov i prevádzkovateľov, verím, že vám mnohé z nich pomôžu. Hoci vyzerajú na prvý pohľad ako samozrejmosť, je dobré si od začiatku uvedomiť, čo je pre vás najlepšie.
Výber dobrého fitcentrá

V čistom a vľúdnom prostredie vás cvičenie bude tešiť. Prečo cvičiť ráno?

Súčasná doba ponúka pomerne veľký výber rozmanitých cvičebných štýlov, zvlášť v mestách. Odporúčam venovať pozornosť nielen voľbe vhodného cvičenia, ale aj zariadenia, kam budete dochádzať, av neposlednom rade samotného inštruktora. Keď si vyberiete dobre a pohyb vás bude tešiť, ľahšie prekonáte prípadné prekážky a krízy, ktoré sa občas dostavia. Bolo by škoda ukončiť svoje snaženie len kvôli tomu, že vás rozčuľuje špinavá sprcha v šatni, prípadne že zvolené cvičenie je príliš náročné alebo inštruktor arogantný.
Ako si vybrať to najlepšie fitcentrum

Neviem ako vy, ale ja dám najviac na osobné referencie. Reklama je pekná vec, ale nie je nad to, keď vám niekto dôveryhodný poskytne na základe vlastnej skúsenosti osvedčený tip. Pokiaľ o nikom takom neviete, skúste kamaráta Google. Kľúčové slová: cvičenie, rozvrh hodín, fitcentrum a samozrejme názov mesta, kde bývate.
Rada na nezaplatenie:

Ideálne je, keď nájdete zariadenia, ktoré sa nachádza blízko vášho bydliska (zamestnania). Skvelé je tiež niečo na ceste, po ktorej pravidelne jazdíte. Ušetríte čas a vyhnete sa výmluvám typu: “Kvôli dlhému cestovanie dnes výnimočne (hahaha) na cvičenie nepôjdem.” Často potom obohatené bláhovým dodatkom: “Večer si ale zacvičíme trochu doma!” Takýto prístup znamená začiatok konca vášho pravidelného pohybu.

Dostupnosť je však len jedným zo základných parametrov. Ak nám má cvičenie skutočne prospieť, je potrebné aby prebiehalo pod odborným vedením. A taktiež v čistom a vľúdnom prostredia. Vyzerá to možno ako zbytočná informácia, ale z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že keď sa máte po hodine tréningu tlačiť v zle vetranej šatni a ešte šliapať na špinavú podlahu, vnútorné mrzutosť vám každú cvičebný lekciu pekne otrávi. A že takých ušpinených zariadenie existuje!
Ako predísť takémuto nepríjemnému objavu pred prvou lekciu?

Na mieste je v tomto prípade asertívny prístup. Zájdite si do vyhliadnutého objektu a požiadajte na recepcii o prehliadku. Nechajte si ukázať cvičebný sála, šatne (pozrite do skriniek, či sa tam neváľa šupky od banánov atď) a sprchy. “A čisté záchody, to mám rád,” spieva Daniel Landa vo svojom hite Šance. No priznajme si: práve to, ako vyzerajú toalety, vám prezradí o celom zariadení mnohé.
Ako si vybrať dobré fitcentrum?

Ústretové rokovania na recepcii napovie mnohé

Všímajte si tiež ochoty obsluhy. Namyslená slečinka, ktorá precedí medzi zuby, že “tamto je rozvrh hodín, vyberte si” bez toho, aby zdvihla oči od počítača, pretože si s niekým chatuje cez Facebook, neznamená pre vedenie fitka tú najlepšiu vizitku. A akí potom asi budú inštruktori, ktorým vkladáte do rúk svoje zdravie?

Málinko teraz asi preháňam, ale účelom je, aby ste pochopili, že vy ste platiaci zákazník a máte nárok na prvotriedne služby. Na cvičení sa predsa chcete tešiť a nie sa stresovať, či sa na vás dostane dobrá skrinka a či nebude inštruktor protivný a neotrávi vám už tak nič moc deň.
Ako často mám cvičiť, aby to malo efekt

Nezabudnite, že ak chcete na sebe skutočne zapracovať, budete musieť cvičiť trikrát týždenne. Dva dni v týždni býva “norma”, ktorá vám udrží súčasnú kondíciu, a raz týždenne – to je skôr len pre radosť (ale samozrejme lepšie ako nič). Kto chodí cvičiť systémom “keď sa mi zachce, tak idem”, toho následný deň akurát bolí svaly (ak sa nebude vyložene šetriť) a postupne svoje snaženie rovnako väčšinou vzdá …

Máte vybrané miesto, lekcie aj inštruktora? Výborne! Tak si rýchlo vezmite diár a nekompromisne zaneste veľa dopredu všetky termíny, kedy sa budete cvičenia venovať.
Ktorú dennú dobu je najlepšie cvičiť?

Niekomu vyhovuje čas skoro ráno pred prácou (ak je tá možnosť), tesne po zamestnaní (aspoň vyženiete z hlavy protivného šéfa a nenosíte starosti domov) alebo večer (lepšie ako vysedávanie pri televízii). Ja osobne som asi pred desiatimi rokmi objavila čaro cvičenie o obedňajšej pauze. Samozrejme nie každý si to môže dovoliť, ale je to veľmi prínosné rozlomenia pracovného dňa. Osvietený zamestnávateľ by to mal dokonca podporovať, zvlášť keď vykonávate prácu, pri ktorej je potrebné myslieť. Bohužiaľ ani mne to v poslednej dobe nevychádzalo, tak som sa so zaťatými zubami presunula do ranných hodín. Za začiatku pocit priamo príšerný, ale viete, ako je potom deň, ktorý máte ešte pred sebou, úžasne dlhý?
Zdravie na prvom mieste

Než prejdete k výberu konkrétnej lekcie, preverte svoj zdravotný stav a podľa toho sa zariaďte. Nepodceňujte svoje problémy, ale na druhú stranu nehľadajte v drobných neduzích ospravedlnenie na leňošenie. Niektoré fitcentrá poskytujú aj diagnostický servis a rad ďalších vymožeností. Určite využite tejto ponuky. Predídete tak sklamaniu, že vám pohyb z nejakého dôvodu nesadne. Naozaj neplatí, že ktokoľvek môže cvičiť čokoľvek. V každom prípade zaťaženia zvyšujte postupne, nechcite po desiatich rokoch nečinnosti chodiť cvičiť každý deň.

“Fyzioterapeutické vyšetrenie alebo odborná diagnostika pohybového aparátu nie je strata času,” hovorí Mgr. Daniel Muller z Centra funkčného pohybu. “Veď vyšetrenie vašich pohybových návykov, možností a rozsahov je predsa veľmi dôležité pre uzdravenie, ak to tak môžeme povedať. Len na základe diagnostiky môže tréner alebo inštruktor presne zistiť, ako s vami pracovať, aby sa za pár rokov nevyskytli nejaké problémy, napríklad s chrbticou či medzistavcovými platničkami. Konieckoncov pred operáciou vám taktiež urobia všetky vyšetrenia, aby práve pri zákroku nevznikali nežiaduce komplikácie, “dodáva tento prvotriedny a uznávaný odborník dôrazne. Takže dajte na jeho slová. Aj mne sa to oplatilo …
Nezabudnite na poriadnu motiváciu

Postrádate osobné sebadisciplína? Potrebujete motiváciu k pravidelnému pohybu? Kúpte si permanentku. Nenecháte ju potom predsa prepadnúť, že? Ja osobne som potrebovala v istej životnej etape ešte ťažšie kaliber, a tak som si dohovorila osobného trénera. Predstava, že tam čaká, ma donútila ísť, aj keby vonku padali trakaře. Môžem vrelo odporučiť – aspoň na pár prvých týždňov.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s